Monday, 24 December 2012

TOBUR { Ohana 7 }


Assalamualaikum..
Eiypp...sape yang muke masam tu cpt senyum Sinarkan harimu dengan senyuman  ..Tak rugi tau senyum,hanya dengan senyum bley dapat pahala sedekah tau + rawatan untuk muka...Senyum semua Ohana Apids ku sekalian.. 
Em...kali ni saya (Ohana Haiz) dtugaskan utk buat entry pasal tobur Majmuah 7 Sem 2
(Director:Muhamad Akif) lepas setlekan Tobur Majmuah 8..(dibantu oleh Ohana Mia)
Tobur ini mengisahkan perjalanan hidup seorang saintis bernama Ammar (Mat Dew).Pada permulaan cerita, dikisahkan mengenai masa lampau Ammar yang ditinggalkan oleh ibunya kepada sepasang suami isteri (Amir Syauqi & Fatin Nadzirah) yang agak berada untuk dijaga.Ammar membesar sebagai seorang yang bijak dan mendapat anugerah pelajar terbaik sewaktu di universiti.Semasa dalam perjalanan pulang dari majlis konvokesyen, ibu dan bapa angkat Ammar telah meninggal dunia.
Babak seterusnya mengisahkan mengenai ciptaan Ammar, iaitu sebuah ciptaan (mahluk)(Amir jgk) yg boleh mengikut kata-kata.Pada mulanya, ciptaan tersebut gagal, dan menyebabkan Ammar merasa tertekan.Semasa keluar dari makmal, Ammar ditegur oleh dua orang wanita yang mengaku sebagai ibu(zakiyyah) dan kakaknya(Hamizah), Ammar tidak percaya lalu menghalau mereka pergi.
Ammar mencuba eksperimennya sekali lagi menggunakan formula yang berbeza,kali ini dia berjaya. Sewaktu ingin menguji ciptaan tersebut di luar makmal,Ammar sekali lagi ditegur oleh ibu dan kakaknya.Dia masih tidak percaya sehinggalah kakaknya menghulurkan sebuah dokumen sebagai bukti kebenaran yang dikatakan oleh mereka.Dia masih tidak dapat menerima hakikat dan menjadi semakin tertekan,lalu dia pun pergi ke masjid untuk solat.
Sementara itu, ciptaannya mula hendak mengganggu si ibu dan si kakak tetapi dihalang oleh pembantu makmal.Pembantu makmal menasihati mereka agar pergi dari kawasan tersebut tetapi si ibu berdegil tidak mahu pulang selagi Ammar tidak pulang bersama mereka.Semasa kakak mengajak ibu pulang, tiba-tiba ciptaan (makhluk) itu mengganas semula, dan akhirnya ibu pun dibunuh oleh ciptaan tersebut.
Ammar pada ketika itu sedang mengadu masalahnya untuk meminta pendapat dari Tok Imam.Tiba-tiba mereka dikejutkan oleh kakaknya yang sempat lari menyelamatkan diri. Dia memberitahu Ammar bahawa ciptaan Ammar telah membunuh ibu mereka.
Ammar yang baru mula menerima kenyataan berasa amat terkejut dan terus berlari ke tempat kejadian.Dia menemui sekeping surat dari ibunya yang mengisahkan mengenai sebab-musabab dia ditinggalkan kepada keluarga angkatnya.Ammar merasa sangat menyesal dan menangis di sisi ibunya walaupun sudah terlambat untuk dia menyatakan maaf.
Kisah Tobur ini mengajar kita supaya berlapang dada dan sentiasa berusaha memaafkan kesalahan orang lain walaupun sirious susah..
Sebagai manusia kite memang tak lepas dari buat salah ...dan memaafkan kesalahan orang lain itu memanglah susah...tapi memaafkan tu lah yang diajar oleh Rasulullah..yang seharusnya dijadikan amalan sunnah..untuk kemaslahatan ummah..
Last but not least,setiap apa yang berlaku ada hikmahnya.Tiada istilah kebetulan dalam hidup ni,semuanya telah dirancang oleh Allah sejak Azali lagi...Mungkin apa yang kita lihat pada mata kasar kita bukanlah yang terbaik untuk kita,tapi Allah Maha Mengetahui dan Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,Jika kita selalu bergantung padanya,Allah akan beri yang terbaik pada kita...Kalau kita tak nampak hikmahnya sekarang,Allah akan tunjuk jugak suatu hari nanti..So,Sentiasalah bergantung pada Allah dalam apa jua keadaan,senang mahupun susah..
Ingat tau.."Allah datangkan Ujian tu sebab Allah rindukan kita..Rindukan tangisan kita yang memohon padaNya"
That's all from me for this entry..Syukran...
eiypp...jangan lpe senyum(senyum pon bley lpe ke??)(  suspicious)

TOBUR { Ohana 8 }

Assalamualaikum Ohana Apids sekalian...
kali ni nak citer pasal Tobur Majmuah 8 Semester 2 plak...
Setelah pelbagai konflik yang telah berlaku antara ahli2 Ohana 8,akhirnya kami berjaya menyempurnakn Tobur kami walaupun tak la sempurna,tapi harap semua puas hati dan enjoy..At the same time,banyak yang kita boleh dapat dari apa yang berlaku..
“Kadang-kadang Allah timbulkan masalah dia antara kita untuk menarik semula kita,menyedarkan kita dengan kehadiranNya,supaya dengan timbulnya masalah dan konflik itu membuatkan kita lagi berusaha untuk mendekatkan diri kita padaNya,..Masalah yang kita hadapi sekarang ni lah yang akan menguatkan lagi ukhuwah antara kita..yang akan membantu kita untuk mengenal sahabat2 yang mungkin sebelum ni kita hanya kenal di luaran,tetapi bila Allah timbulkan masalah dan konflik ini mengajar kita untuk mengenal sahabat2 yang slama ini bersama kita,tapi kita tak tahu siapa dia..dengan timbulnya masalah ini jugaklah Allah beri peluang pada kita untuk membantu sahabat dalam melengkapi kelemahan masing2 dan merasa pahit manis dalam persahabatan..Barulah kita dapat menikmati manisnya persahabatn itu waktu susah dan senang.. [Inilah antara kata2 yang dipetik daripada sesi 'brain wash' Ohana 8(Akhowat je...)]
Ok..skarang balik pada main topik..Tobur...
Tobur majmuah 8 mengisahkan kejadian pembunuhan seorang wanita bernama Zafirah(import Mat Duang m7) yang juga merupakan teman wanita Qabil(Atif).Namun Cinta Qabil yang bekerja sebagai seorang penjual belon telah ditolak oleh Zafirah.Namun tiada siapa yang mengetahui dalang di sebalik pembunuhan itu.Walaubagaimanapun,kehadiran Adam(Hafiz),seorang detektif,Sharifah(Alia),seorang farmasis dan rakan-rakannya yang lain telah membantu merungkai misteri pembunuhan tersebut.Akhirnya,Qabil berjaya ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara.Qabil mula sedar akan perbutannya terhadap Zafirah dan menyesal kerana terlampau mengikutkan perasaannya ketika itu.Aiman akhirnya kembali ke jalan yang benar dan bertaubat atas segla dosa2 yang dilakukannya selama ini...
Kisah ini telah memberi banyak pengajaran seperti, 'ajal maut,jodoh pertemuan semuanya di tangan Allah..Hanya Allah yang layak menentukannya'.Sebagai manusia kita tidak boleh menyalahkan takdir Allah dan berserah ke atas kesemua ketentuanNya di samping berusaha untuk memajukan diri kerana Allah tidak akn mengubah nasib sesuatu kaum itu selain mereka sendiri yang mengubahnya...
Antara pengajaran lain yang kita boleh dapati daripada kesuluruhan aktiviti dalam perjalanan menjayakan tobur ini ialah nilai bekerjasama,toleransi dan saling tolong menolong.Mungkin kita semua lihat perkara ini sebagai sesuatu yang mudah,tetapi apabila kita terlepas pandang salah satu daripada nilai dia atas,ianya boleh memberi kesan yang besra kepada semua..Wujudnya perasaan tak puas hati,sesama sendiri yang padamulanya kecil tapi boleh merebak menjadi besar dan berkemungkinan besar boleh membawa kepada perasaan ...............................yang tak sepatutnyalah (paham2 sendiri la erk..)
Em...da macam nak bagi nasihat la plak.Ok lah,so...kpada Ohana Apids sekalian,kita mulakan hari kita yang baru dengan azam yang baru supaya hari ini menjadi hari yang lebih baik dari semalam..Buang yang keruh,ambil yang jernih..Mulakan hidup barumu dengan senyuman...Senyum semua  Peace No War ...Majulah Apids untuk Ummah dan Agama..